W dniach 10 – 14 marca 2015 roku odbyło się kolejne
spotkanie naszej „comeniusowej” grupy. Tym razem gospodarzem wizyty była
hiszpańska szkoła CEIP Angel Escoriaza, znajdująca się w wiejskiej dzielnicy
Saragossy. W spotkaniu wzięły udział panie Aleksandra Niewelt, Iwona
Dziadek-Czarnecka i Ewelina Kuźnik. Jeśli chcecie wiedzieć jak wyglądała nasza
wizyta w Hiszpanii dzień po dniu, zapraszamy do przeczytania naszej relacji z podróży.
Dzień 1
Wtorek to w zasadzie cały dzień poświęcony na podróż.
Saragossa, choć jest dużym miastem – stolicą hiszpańskiego regionu Aragonia,
nie posiada jednak własnego lotniska i aby się do niej dostać trzeba skorzystać
z szybkiego (pędzącego momentami ponad 300 km na godzinę) pociągu,kursującego
pomiędzy Madrytem a Barceloną. Na
miejsce dotarłyśmy późnym wieczorem i po krótkim spacerze po okolicy udałyśmy
się na powitalną kolację. Było nam strasznie miło zobaczyć ponownie wszystkich
nauczycieli ze szkół partnerskich – nasz projekt trwa już ponad półtorej roku i
w tym czasie wszyscy staliśmy się trochę jak rodzina.
Dzień 2
W środę z samego rana udaliśmy się do szkoły naszych
gospodarzy. Na miejscu czekała nas miła niespodzianka – wszyscy uczniowie
szkoły (a jest ich tylko 105 J)
ustawili się w kolorowy szpaler i wymachując narodowymi flagami krajów
członkowskich projektu, powitali nas na szkolnym boisku.
Po krótkim przemówieniu
pani Dyrektor, która serdecznie przywitała wszystkich nauczycieli i uczniów,
nastąpiło zwiedzanie szkoły i część warsztatowa.
Hiszpańska szkoła jest
niezwykle malutką placówką – jest w niej zaledwie kilka klas. Wszystkie sale są
jednak wyposażone w tablice multimedialne z dostępem do Internetu. Uczniowie
posiadają też własne laptopy z których korzystają na części zajęć. Oprócz tego
w szkole znajduje się pracownia komputerowa. Ciekawostką jest fakt, że szkoła
jest tak mała, że nie ma w niej nawet miejsca na…pokój nauczycielski. Dla
nauczycieli zbudowano więc specjalny „letni domek” na przyszkolnym podwórku,w
którym mogą odpocząć podczas przerw.
Do szkoły uczęszczają dzieci od 3 roku życia – jednak do 6
roku życia nauka jest nieobowiązkowa i to rodzice decydują, czy wysłać dziecko do
szkoły. Obowiązek szkolny rozpoczyna się, podobnie jak w Polsce, kiedy dziecko
skończy 6 lat i uczeń pozostaje w szkole podstawowej do ukończenia 12 roku
życia. Trochę inaczej wygląda natomiast typowy dzień szkolny. Dzieci
rozpoczynają lekcje o godzinie 9 i pozostają w szkole do 12.30. Pomiędzy 12.30
a 15.00 następuje tradycyjna hiszpańska
sjesta. Większość uczniów udaje się w tym czasie do domu na obiad i krótki
odpoczynek. Lekcje rozpoczynają się ponownie o 15.00 i trwają do 16.30.
W szkole mieliśmy okazję wziąć udział w warsztatach
przygotowanych przez hiszpańskich nauczycieli – nauczyliśmy się śpiewać i
tańczyć do tradycyjnych melodii,
wspólnie z uczniami najmłodszych klas zgłębiliśmy tajniki szachów, nauczyliśmy
się przygotowywać hiszpańskie kanapki oraz poznaliśmy charakterystyczne gry
podwórkowe . Po południu wszyscy – nauczyciele i uczniowie, spotkaliśmy się na
sali gimnastycznej i odtańczyliśmy tradycyjny taniec wykonywany przez Hiszpanów
podczas uroczystości i festiwali –
„Paquito el chocolatero” . Było przy tym sporo śmiechu i dużo dobrej zabawy.
Wieczorem wybraliśmy się na zwiedzanie centrum Saragossy.
Historia miasta sięga 25 r. p.n.e. a do głównych
zabytków należą: bazylika Nuestra
Señora del Pilar, stara katedra La Catedral del Salvador, El Palacio de La Aljafería –alkazar z XI wieku w pięknym, mauretańskim
stylu, most nad rzeką Ebro oraz ruiny rzymskie.
W czwartek, wspólnie z
uczniami i nauczycielami ze szkoły hiszpańskiej, udaliśmy się z wizytą do szkoły specjalnej
„Angel Riviere” znajdującej się w centrum Saragossy. Celem naszych odwiedzin
było poznanie metod i technik pracy
stosowanych podczas pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Spotkanie rozpoczęliśmy od wspólnych gier i zabaw na podwórku szkolnym. Z
przyjemnością obserwowaliśmy jak uczniowie szybko się zintegrowali i dobrze
bawili się w swoim towarzystwie. Ogromną
atrakcją były warsztaty grania na bębnach prowadzone przez grupę ”Samba da
Paca”. Kilkunastominutowe spotkanie z muzykami zakończyło się krótkim
koncertem. Podczas zwiedzania sal lekcyjnych mogliśmy obserwować, jak w
praktyce wygląda praca w szkole specjalnej – od typowych lekcji, poprzez
zajęcia w sali sensorycznej do zajęć z rehabilitantem.
Po południu spotkaliśmy
się w Centrum Edukacyjnym zlokalizowanym w pobliżu szkoły by opowiedzieć o
tradycjach i folklorze naszych krajów. Wszyscy partnerzy przygotowali
prezentacje multimedialne, były również występy na żywo – tradycyjne piosenki i
tańce. Następnie udaliśmy się na krótkie zwiedzanie okolicy szkoły, która, mimo
iż znajduje się na obszarze wiejskim, sąsiaduje z zabytkowym monastyrem Aula Dei.
Wieczorem czekała na
nas niezwykle miła niespodzianka – spotkanie z tradycyjnym folklorem
hiszpańskim. Tancerze i śpiewacy z lokalnej grupy tanecznej przygotowali dla
nas ciekawy program artystyczny. Mieliśmy również okazję spotkać się z
burmistrzem dzielnicy La Cartuja, w której znajduje się szkoła naszych
partnerów.
Dzień 4
Tradycyjnie, jeden
z dni spotkania przeznaczony jest na wycieczkę do lokalnej atrakcji
turystycznej. W Hiszpanii okazał się nią być malowniczo zlokalizowany zamek Castillo de Loarre. Zabytek ten jest
najlepiej zachowaną w Europie budowlą militarną w XI-wiecznym stylu romańskim. Prosty
i surowy - doskonale oddaje ducha
„mrocznych wieków”. Podczas wycieczki uczniowie
hiszpańscy ubrani w zbroje rycerskie i zaopatrzeni w niezbędną broń, zainscenizowali
dla nas scenę szturmu na zamek. Na szczęście obyło się bez ofiar J
Z zamku rozciągał się wspaniały widok na całą
okolicę – naszą szczególną uwagę przyciągały kwitnące o tej porze roku na
zboczach gór drzewa migdałowe.
W tym dniu mieliśmy też
okazję przekonać się na własnej skórze jak silny i chłodny potrafi być
hiszpański wiatr cierzo przed którym przestrzegali nas hiszpańscy
nauczyciele.
W piątkowy wieczór
przyszedł czas na kolację pożegnalną – wizyta w Hiszpanii, choć krótka, była
niezwykle intensywna i bogata w atrakcje i na pewno na długo pozostanie w
naszej pamięci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wszystkie komentarze są moderowane. Pamiętaj o netykiecie.